DOKUMENTY

KATALOG WYMAGANYCH DOKUMENTÓW I INFORMACJI

Celem przygotowania i sporządzenia przez notariusza czynności notarialnej Klienci są proszeni o przedłożenie różnego rodzaju dokumentów oraz podanie szeregu istotnych informacji – dla ułatwienia ich przygotowania poniżej przedstawiony został specjalny katalog. 

Należy zaznaczyć, że Klienci mogą zostać poproszeni o przedłożenie innych (niewymienionych poniżej) dokumentów z uwagi na indywidualny charakter każdej sprawy, wynikający m.in. z odmienności stanu prawnego lub faktycznego.

Przed planowaną czynnością serdecznie zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z notariuszem, który na podstawie rozmowy dokona weryfikacji zakresu dokumentów i informacji potrzebnych do sporządzenia planowanej czynności notarialnej. 

W związku z poszanowaniem czasu Klientów do przygotowania projektu czynności notarialnej wystarczy dostarczyć notariuszowi jedynie kopie dokumentów w formie elektronicznej (skany lub zdjęcia) – z jednoczesnym zastrzeżeniem, że ich oryginały należy przedłożyć najpóźniej przy dokonywaniu czynności notarialnej. 

  • numer księgi wieczystej
  • podstawa nabycia (np. wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny, ustanowienia odrębnej własności lokalu lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub wypis zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia)
  • informacja o stosunkach majątkowych małżeńskich stron umowy, w tym wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową (jeżeli została zawarta)
  • w przypadku darowizny – odpisy skrócone aktów stanu cywilnego Darczyńcy i Obdarowanego, potwierdzające ich pokrewieństwo/powinowactwo (np. odpis skrócony aktu urodzenia, odpis skrócony aktu małżeństwa)
  • zaświadczenie, z którego treści wynika, że nieruchomość nie jest położona na obszarze zdegradowanym, obszarze rewitalizacji ani w Specjalnej Strefie Rewitalizacji wyznaczonej w drodze uchwały (nie dotyczy m.st. Warszawy, gdzie informacje w przedmiotowym zakresie udostępniane są na stronie internetowej Urzędu m. st. Warszawy)
  • zaświadczenie potwierdzające brak zaległości z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokal
  • zaświadczenie potwierdzające, że w lokalu nikt nie jest zameldowany
  • dowód opłacenia podatku od nieruchomości i ewentualnie opłaty przekształceniowej
  • świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu (jeżeli zostało sporządzone)
  • informacja, czy działka gruntu, na której posadowiony jest budynek, w którym usytuowany jest lokal, posiada dostęp do drogi publicznej
  • informacja o zawartej umowie przedwstępnej oraz zapłaconym zadatku/zaliczce
  • warunki umowy (cena sprzedaży, sposób i termin zapłaty ceny sprzedaży oraz termin wydania nieruchomości)
  • numer rachunku bankowego Strony Sprzedającej
  • w przypadku umowy sprzedaży – oświadczenie wierzyciela hipotecznego o aktualnej wysokości zadłużenia oraz terminie i warunkach zwolnienia zabezpieczenia hipotecznego w przypadku pełnej spłaty wierzytelności lub oświadczenie wierzyciela hipotecznego zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki (jeżeli lokal jest obciążony hipoteką)
  • umowa kredytowa oraz dokumenty z banku do ustanowienia hipoteki (jeżeli zapłata całości lub część ceny sprzedaży następuje z kredytu bankowego)
  • numer księgi wieczystej (jeżeli jest prowadzona dla prawa)
  • podstawa nabycia (np. przydział lub wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny, przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub wypis zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia)
  • informacja o stosunkach majątkowych małżeńskich stron umowy, w tym wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową (jeżeli została zawarta)
  • w przypadku darowizny – odpisy skrócone aktów stanu cywilnego Darczyńcy i Obdarowanego, potwierdzające ich pokrewieństwo/powinowactwo (np. odpis skrócony aktu urodzenia, odpis skrócony aktu małżeństwa)
  • przeznaczone dla notariusza zaświadczenie o przysługującym prawie do lokalu wydane przez spółdzielnię mieszkaniową, w której zasobach znajduje się lokal, wskazujące m.in.: zbywcę jako osobę uprawnioną z tytułu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, położenie i opis lokalu
  • zaświadczenie potwierdzające brak zaległości z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokal
  • zaświadczenie potwierdzające, że w lokalu nikt nie jest zameldowany
  • świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu (jeżeli zostało sporządzone)
  • informacja, czy działka gruntu, na której posadowiony jest budynek, w którym usytuowany jest lokal, posiada dostęp do drogi publicznej
  • informacja o zawartej umowie przedwstępnej oraz zapłaconym zadatku/zaliczce
  • warunki umowy (cena sprzedaży, sposób i termin zapłaty ceny sprzedaży oraz termin wydania lokalu)
  • numer rachunku bankowego Strony Sprzedającej
  • w przypadku umowy sprzedaży – oświadczenie wierzyciela hipotecznego o aktualnej wysokości zadłużenia oraz terminie i warunkach zwolnienia zabezpieczenia hipotecznego w przypadku pełnej spłaty wierzytelności lub oświadczenie wierzyciela hipotecznego zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki (jeżeli spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jest obciążone hipoteką)
  • przeznaczone dla sądu wieczystoksięgowego zaświadczenie o przysługującym prawie do lokalu wydane przez spółdzielnię mieszkaniową, w której zasobach znajduje się lokal (jeżeli w akcie notarialnym składany będzie wniosek o założenie księgi wieczystej dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, np. w związku z ustanowieniem hipoteki)
  • umowa kredytowa oraz dokumenty z banku do ustanowienia hipoteki (jeżeli zapłata całości lub część ceny sprzedaży następuje z kredytu bankowego)
  • numer księgi wieczystej
  • podstawa nabycia (np. wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub wypis zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia)
  • informacja o stosunkach majątkowych małżeńskich stron umowy, w tym wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową (jeżeli została zawarta)
  • w przypadku darowizny – odpisy skrócone aktów stanu cywilnego Darczyńcy i Obdarowanego, potwierdzające ich pokrewieństwo/powinowactwo (np. odpis skrócony aktu urodzenia, odpis skrócony aktu małżeństwa)
  • wypis z rejestru gruntów, a w przypadku gdy działka będzie odłączana do nowej księgi wieczystej również wyrys z mapy ewidencyjnej dla działki odłączanej i wypis z rejestru gruntów dla wszystkich działek, które pozostają w dotychczasowej księdze wieczyste (WAŻNE - dokumenty ewidencyjne powinny zawierać klauzulę „dokument przeznaczony do dokonywania wpisów w księdze wieczystej”)
  • mapa z projektem podziału, ostateczna decyzja zatwierdzająca podział oraz wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej dla działek powstałych w wyniku podziału (jeżeli nastąpił podział nieruchomości i nie został on jeszcze ujawniony w księdze wieczystej)
  • wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo zaświadczenie o braku takiego planu
  • ostateczna decyzja o warunkach zabudowy (jeżeli została wydana)
  • zaświadczenie, z treści którego wynikać będzie, że nieruchomość nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu bądź decyzją wydaną na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy o lasach
  • zaświadczenie, z którego treści wynika, że nieruchomość nie jest położona na obszarze zdegradowanym, obszarze rewitalizacji ani w Specjalnej Strefie Rewitalizacji wyznaczonej w drodze uchwały (nie dotyczy m.st. Warszawy, gdzie informacje w przedmiotowym zakresie udostępniane są na stronie internetowej Urzędu m. st. Warszawy)
  • jeżeli nieruchomość jest zabudowana dodatkowo do aktu notarialnego należy przedłożyć: zaświadczenie o braku zameldowanych osób (budynek mieszkalny), wypis z kartoteki budynków (jeżeli budynek ujawniony jest w kartotece), dokument potwierdzający oddanie budynku do użytkowania, świadectwo charakterystyki energetycznej dla budynku (jeżeli zostało sporządzone)
  • zaświadczenie o opłaceniu podatku od nieruchomości lub opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu
  • informacja, czy działka gruntu posiada dostęp do drogi publicznej
  • informacja o zawartej umowie przedwstępnej oraz zapłaconym zadatku/zaliczce
  • warunki umowy (cena sprzedaży, sposób i termin zapłaty ceny sprzedaży oraz termin wydania nieruchomości)
  • numer rachunku bankowego Strony Sprzedającej
  • w przypadku umowy sprzedaży – oświadczenie wierzyciela hipotecznego o aktualnej wysokości zadłużenia oraz terminie i warunkach zwolnienia zabezpieczenia hipotecznego w przypadku pełnej spłaty wierzytelności lub oświadczenie wierzyciela hipotecznego zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki (jeżeli nieruchomość jest obciążona hipoteką)
  • umowa kredytowa oraz dokumenty z banku do ustanowienia hipoteki (jeżeli zapłata całości lub część ceny sprzedaży następuje z kredytu bankowego)
  • dane osobowe pełnomocnika (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zamieszkania, stopień pokrewieństwa)
  • szczegółowy zakres pełnomocnictwa (jakich czynności może dokonywać pełnomocnik oraz ewentualnie na jakich warunkach)
  • dokument stanowiący podstawę nabycia i/lub numer księgi wieczystej (w przypadku, gdy przedmiotem pełnomocnictwa jest nieruchomość)
  • informacja dot. możliwości udzielania przez pełnomocnika dalszych pełnomocnictw
  • informacja czy pełnomocnik może być druga stroną czynności dokonywanej w wykonaniu pełnomocnictwa lub czy może reprezentować obie strony czynności
  • informacja dot. określenia, czy pełnomocnictwo udzielane jest na czas oznaczony lub nieoznaczony
  • informacja dot. zamiaru zrzeczenia się przez mocodawcę prawa do odwołania pełnomocnictwa wynikającego z przyczyn uzasadnionych treścią stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa
  • odpis skrócony aktu małżeństwa (w przypadku umów zawieranych przed zawarciem związku małżeńskiego informacje dot. planowanej daty i miejsca zawarcia małżeństwa)
  • informacja dot. wcześniej zawartych umów majątkowych małżeńskich
  • podpisany przez wszystkie strony dokument, z którego wynika obowiązek poddania się egzekucji (np. umowa najmu - w tym okazjonalnego i instytucjonalnego, umowa pożyczki, umowa kredytu lub ugoda)
  • dane wierzyciela (w przypadku osób fizycznych: imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zamieszkania, natomiast w przypadku osób prawnych lub innych podmiotów: pełna firma/nazwa, numer rejestru, REGON, NIP, adres)
  • dane osoby powoływanej do spadku (imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, PESEL, data i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, stopień pokrewieństwa)
  • opis przyczyn wydziedziczenia oraz dane osoby wydziedziczanej (w przypadku testamentu pozbawiającego uprawnionego prawa do zachowku)
  • opis przedmiotu zapisu lub zapisu windykacyjnego - np. numer księgi wieczystej lub dokument stanowiący podstawę nabycia (w przypadku testamentu zawierającego zapis zwykły lub zapis windykacyjny)
  • informacja dot. wcześniej sporządzonego testamentu (w przypadku zamiaru jego odwołania)
  • informacja dot. wyboru prawa właściwego do wszystkich spraw dotyczących spadku
  • informacja dot. rejestracji testamentu w Notarialnym Rejestrze Testamentów
  • odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy
  • informacja dot. ostatniego miejsca zwykłego pobytu spadkodawcy
  • informacja dot. ewentualnego testamentu sporządzonego przez spadkobiercę
  • informacja dot. zamiaru odrzucenia spadku lub jego przyjęcia (wprost lub z dobrodziejstwem inwentarza)
  • pisemne zawiadomienie sądowe o toczącym się postępowaniu spadkowym wraz ze wskazaną sygnaturą (wyłącznie w sytuacji, gdy postępowanie toczy się przed sądem właściwym dla spadku)
  • oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku (jeżeli zostały złożone wcześniej)
  • dane osobowe osób wchodzących do kręgu spadkobierców ustawowych lub testamentowych po spadkodawcy (w zależności jak blisko spokrewniona jest osoba składająca oświadczenie - w pierwszej kolejności dane małżonka, dzieci i wnuków, następnie rodziców, rodzeństwa, a następnie dzieci rodzeństwa itd.)
  • odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy
  • informacja dot. ostatniego miejsca zwykłego pobytu spadkodawcy
  • zaświadczenie o posiadanym przez zmarłego numerze PESEL
  • wszystkie testamenty spadkodawcy (jeżeli zostały sporządzone)
  • informacja dot. wyboru przez spadkodawcę prawa właściwego do wszystkich spraw dotyczących spadku
  • aktualne odpisy skrócone aktów stanu cywilnego wszystkich spadkobierców: skrócone odpisy aktów urodzenia lub skrócone odpisy aktów małżeństwa (w przypadku małżonka spadkodawcy oraz dzieci, które zmieniły nazwisko po wstąpieniu w związek małżeński)
  • oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku (jeżeli zostały złożone wcześniej)
  • umowy o zrzeczenie się dziedziczenia (jeżeli zostały zawarte)
  • informacja dot. śmierci potencjalnego spadkobiercy (przed zgonem spadkodawcy) lub spadkobiercy (po zgonie spadkodawcy) – w takim przypadku należy przedłożyć odpis skrócony aktu zgonu spadkobiercy
  • informacja dot. numerów ksiąg wieczystych prowadzonych dla nieruchomości lub praw, które wchodzą w skład spadku
  • informacje dotyczące postanowień umowy spółki (m.in. firma Spółki; siedziba Spółki (miejscowość); czas trwania Spółki (okres, na jaki spółka została zawiązana); przedmiot działalności Spółki (np. wskazanie numerów PKD); sposób pokrycia kapitału (gotówka czy aport - w przypadku aportu opis aportu); liczba udziałów/akcji przypadających na poszczególnych Wspólników/ Akcjonariuszy; określenie sposobu reprezentacji Spółki; wysokość kapitału zakładowego; liczba udziałów/akcji oraz ich wartość nominalna; w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością określenie czy wspólnik może mieć więcej niż jeden udział i czy będą powołane inne organy spółki; w przypadku spółki akcyjnej: określenie kwoty wpłaconej przed zarejestrowaniem na pokrycie kapitału zakładowego oraz wskazanie, czy akcje są imienne, czy na okaziciela; liczba akcji poszczególnych rodzajów i związane z nimi uprawnienia, jeżeli mają być wprowadzone akcje różnych rodzajów; określenie liczby członków Rady Nadzorczej; określenie podmiotu uprawnionego do ustalania składu zarządu, rady nadzorczej
  • numer KRS Spółki
  • ostatni tekst jednolity umowy/statutu Spółki,
  • informacja dot. formalnego lub nieformalnego zwołania Zgromadzenia,
  • porządek obrad oraz projekty uchwał
  • dane osobowe Przewodniczącego Zgromadzenia
  • dokument, pod którym ma zostać poświadczony podpis złożony w obecności notariusza (WAŻNE: w przeciwnym przypadku poświadczenie obejmuje uznanie złożonego podpisu za własny, które przez niektóre instytucje nie jest akceptowane)
  • oryginał dokumentu, którego odpis ma zostać poświadczony
  • oryginał dokumentu, który ma zostać zapatrzony w tzw. datę pewną

MIEJSCA WŁAŚCIWE DO UZYSKANIA DOKUMENTÓW 

W celu ułatwienia Klientom zgromadzenia wymaganych dokumentów poniżej przedstawione zostało zestawienie miejsc, w których można uzyskać część z nich.

  • Sąd Rejonowy dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie Wydziały Ksiąg Wieczystych (adres: Aleja “Solidarności” 58, 00-240 Warszawa)
  • Właściwość ogólna: Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych właściwy ze względu na położenie nieruchomości
  • Biuro Geodezji i Katastru (adres: ul. Sandomierska 12, 02-567 Warszawa)
  • Właściwość ogólna: Starostwo Powiatowe właściwe ze względu na położenie nieruchomości
  • Wydział Obsługi Mieszkańców/Wydział Architektury i Budownictwa w Urzędzie Dzielnicy właściwym ze względu na położenie nieruchomości
  • Właściwość ogólna: Starostwo Powiatowe właściwe ze względu na położenie nieruchomości
  • Lasy Miejskie – Warszawa (adres: ul. Korkowa 170A, 04-549 Warszawa)
  • Właściwość ogólna: Starostwo Powiatowe właściwe ze względu na położenie nieruchomości
  • Urząd Skarbowy właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości
  • Właściwość ogólna: Urząd Skarbowy właściwy ze względu na położenie nieruchomości
  • dowolny Urzędzie Stanu Cywilnego (USC) w Warszawie
  • Właściwość ogólna: dowolny Urząd Stanu Cywilnego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej
  • Delegatura Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w Urzędzie Dzielnicy właściwym ze względu na położenie lokalu/budynku mieszkalnego
  • Właściwość ogólna: Urząd Miasta lub Gminy właściwy ze względu na położenie lokalu/budynku mieszkalnego
  • Delegatura Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w Urzędzie Dzielnicy właściwym ze względu na ostatnie miejsce zameldowania zmarłego
  • Właściwość ogólna: Urząd Miasta lub Gminy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zameldowania zmarłego

PRZYDATNE INFORMACJE

  1. Przy dokonywaniu czynności notarialnej notariusz ma ustawowy obowiązek stwierdzić tożsamość osób w niej uczestniczących na podstawie ważnych dokumentów tożsamości (dowód osobisty lub paszport, a w przypadku cudzoziemców dopuszczalna jest karta pobytu) – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawo jazdy nie jest dokumentem stwierdzającym tożsamość.
  2. W sytuacji, gdy oświadczenie składane będzie przez pełnomocnika, niezbędne jest przedłożenie pełnomocnictwa sporządzonego we właściwej formie oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej (w przypadku, gdy jest wymagana). 
  3. Jeżeli stroną czynności notarialnej jest cudzoziemiec (osoba nieznająca języka polskiego), wówczas przy czynności niezbędny jest udział tłumacza przysięgłego. 
  4. Notariusz może zatrzymać oryginały niektórych dokumentów, jak również sporządzić ich kopie. Dokumenty stanowiące podstawę wpisu do księgi wieczystej są wysyłane łącznie z wypisem aktu notarialnego do sądu wieczystoksięgowego (sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości).
  5. Jeżeli przedmiotem aktu notarialnego, który ma zostać sporządzony lub dokumentu, na którym notariusz ma poświadczyć podpis ma być zbycie praw do spadku albo zbycie lub obciążenie (np. hipoteką, służebnością, użytkowaniem) rzeczy lub praw majątkowych uzyskanych tytułem dziedziczenia lub zasiedzenia, a po dniu 31 grudnia 2006 roku również tytułem darowizny, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zachowku – notariusz może dokonać tych czynności tylko za uprzednią pisemną zgodą naczelnika właściwego urzędu skarbowego albo po przedstawieniu zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego potwierdzającego, że: nabycie jest zwolnione od podatku, należny podatek został zapłacony lub zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia. 
  6. Dla strony nabywającej korzystniejsza jest sytuacja, w której zbywający wymelduje się z lokalu lub budynku posadowionego na działce gruntu przed zawarciem aktu notarialnego. W przeciwnym przypadku nabywca jako nowy właściciel może być zmuszony do przeprowadzenia procedury administracyjnej związanej z wymeldowaniem zbywcy, która jest długotrwała i może trwać nawet kilka miesięcy. Z samych względów formalnych wymeldowanie nie jest jednak konieczne do zawarcia umowy. Jeśli nabywca wyraża zgodę na późniejsze wymeldowanie się zbywcy, to nie ma przeszkód, aby przedmiotowy zapis znalazł się w treści aktu notarialnego. Podobna sytuacja dotyczy rozliczenia kosztów eksploatacyjnych – jest to kwestia umowy między stronami.
  7. Do udzielenia pełnomocnictwa konieczne jest stawiennictwo mocodawcy (osoby udzielającej pełnomocnictwa). 
  8. Testament jest sporządzany wyłącznie w obecności testatora oraz notariusza (bez udziału osób trzecich).