OPŁATY

NOTARIUSZ NA PODSTAWIE WŁAŚCIWYCH PRZEPISÓW PRAWNYCH POBIERA NASTĘPUJĄCE NALEŻNOŚCI:

Notariuszowi za dokonanie czynności notarialnej przysługuje wynagrodzenie (taksa notarialna) określone na podstawie umowy ze stronami czynności, nie wyższe niż maksymalne stawki taksy notarialnej właściwe dla danej czynności. Wynagrodzenie notariusza jest kwotą netto - zostaje powiększone o należny podatek od towarów i usług (VAT) w stawce 23%. Maksymalne stawki taksy notarialnej reguluje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. Wysokość taksy notarialnej uzależniona jest między innymi od wartości przedmiotu czynności notarialnej oraz rodzaju czynności.
Notariusz jest płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego należnego m.in. przy umowie sprzedaży, umowie o dożywocie, umowie spółki, ustanowieniu hipoteki, ustanowieniu odpłatnego użytkowania lub służebności. Szczegółowe stawki podatku, podstawy opodatkowania, katalog czynności podlegających opodatkowaniu, a także wykaz podmiotów, na których ciąży obowiązek podatkowy oraz podmiotowych i przedmiotowych zwolnień od podatku określa ustawa z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wysokość podatku uzależniona jest od rodzaju czynności oraz wartości rynkowej nabytych rzeczy lub praw. Pobrany podatek notariusz przekazuje właściwemu urzędowi skarbowemu.
Notariusz jest płatnikiem podatku od spadków i darowizn należnego m.in. od umowy darowizny, umowy nieodpłatnego zniesienia współwłasności, umowy nieodpłatnego ustanowienia służebności lub użytkowania. Szczegółowe stawki podatku, podstawy opodatkowania, katalog trzech grup podatkowych, a także wykaz przedmiotowych i podmiotowych zwolnień od podatku określa ustawa z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn. Wysokość podatku uzależniona jest od wartości rynkowej nabytych rzeczy lub praw oraz stopnia pokrewieństwa między stronami czynności. Na podstawie art. 4a ww. ustawy zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę. Pobrany podatek notariusz przekazuje właściwemu urzędowi skarbowemu.
Notariusz pobiera opłatę sądową, jeżeli akt notarialny zawiera wniosek o dokonanie wpisu do księgi wieczystej. Wysokość opłaty sądowej w sprawach o wpis w księdze wieczystej określają przepisy art. 42 – art. 48 ustawy z dnia 28 lipca 2005r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Opłata sądowa jest uzależniona od rodzaju wnioskowanego wpisu w księdze wieczystej. Pobraną opłatę sądową notariusz przekazuje właściwemu sądowi rejonowemu.
Notariusz pobiera opłatę za wpisy aktów poświadczenia dziedziczenia albo europejskich poświadczeń spadkowych do Rejestru Spadkowego. Wysokość opłaty za każdy wpis dokonany w Rejestrze Spadkowym jest stała i wynosi 5,00 zł - została określona wprost rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 września 2016r. w sprawie sposobu uiszczania i wysokości opłat za wpisy dokonywane w Rejestrze Spadkowym przez notariusza albo sąd. Pobraną opłatę za wpis do Rejestru Spadkowego notariusz przekazuje w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy Krajowej Rady Notarialnej.

Wszystkie opłaty powinny zostać zapłacone gotówką w kasie kancelarii notarialnej (przy dokonywaniu czynności) lub przelewem na rachunek bankowy kancelarii notarialnej o numerze: 72 1240 6016 1111 0011 0405 3246, prowadzony przez Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (przed dokonaniem czynności).

Pobrane przy czynności notarialnej należności o charakterze publicznym notariusz jest obowiązany odprowadzić na rachunki bankowe właściwych instytucji i w związku z tym uzależnia sporządzenie czynności od uiszczenia przez podatnika należnego podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) lub podatku od spadków i darowizn (SD) oraz przez zobowiązanego wnioskodawcę należnych opłat sądowych.

W celu uzyskania szczegółowego zestawienia kompleksowych kosztów związanych z planowaną czynnością notarialną polecamy bezpośredni kontakt z notariuszem.